annons
Hem » Notiser » Vintern på väg, dags för slirskydd

Vintern på väg, dags för slirskydd

Halka kommer plötsligt och kan överraska den mest rutinerade förare. Med vintersäsongen knackandes på dörren är det hög tid att se över sitt slirskydd och planera smart för framtiden. AB Karosseritillbehör slår ett slag för sandspridaren i ett pressmeddelande.

Krav på vinterdäck för tunga fordon

Nytt för vintersäsongen i år är att det nu är lag på att även tunga fordon över 3,5 ton har vinterdäck på samtliga hjul, inklusive släpvagnar, när det råder vinterväglag mellan 1 december och 31 mars. Tidigare har endast vinterdäck på drivaxlarna krävts.

Dubbade såväl som odubbade vinterdäck är tillåtna. Slirskydd som snökedjor och sandspridare är också att anse som likvärdig utrustning.

Färd i Europa

Medan det i Sverige ofta är en fördel att ha dubbdäck på tunga fordon vintertid är det förbjudet i många länder i Europa, vilket kan ställa till det vid internationella transporter. Odubbade däck kan därmed vara ett bra alternativ, men vid körning i områden med till exempel plötslig blixthalka är sandspridare ett bra komplement.

Sandspridare – flexibelt slirskydd

En bra sandspridare används bara när den behövs. En del fabrikat som Autoline har funktionalitet som gör att sandspridaren startar automatiskt när fordonets ABS- och antispinnsystem aktiveras. Sandspridarna ansluts via CAN-bus-kopplingen och programmeras för när funktionen ska startas.

Minska bromssträckan

Med sandspridare får hjulen omedelbart grepp i vägbanan vilket påverkar bromssträckan. I tester genomförda i Norge vid hastigheter om 60 km/h minskar bromssträckan med hela 12 m, från 64 till 52 m.

Sandspridare skonsamt för miljön

Halkbekämpning sker på många sätt där plogning och saltning är vanligast, även om en del projekt med sockerblandningar och sand också pågår över landet. Från en enskild förares perspektiv handlar valet i regel om dubbdäck, snökedjor, salt- och sandspridare. Dubbdäck och snökedjor river upp hälsofarliga partiklar från vägarna och passar därmed bäst på snövägar. Sandspridare är skonsamma mot både fordon och natur, men kräver ett aktivt underhåll med kontinuerlig påfyllning av sand under säsongen. Det finns också kombinerade salt- och sandspridare, men där är det bra att hålla i åtanke att salt sprids till grundvattnet och skadar växtlighet och bidrar till rostskador på fordonen.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*