annons
Hem » Artiklar » Vintersulor och däckekonomi
Michelin gjorde en test av rullmotstånd med slitna och nya däck.

Vintersulor och däckekonomi

Säsongens första markfrost är här ända ner i södra Sverige. Ja, till och med i Danmark. Vintern är med andra ord på gång och med den behovet av vinterdäck, så vi slog en signal till Michelins produktexpert för lastbilsdäck, Anders Lindgren.

Anders Lindgren

– Kul att du frågar, svarade han. Vi har dragit upp tydliga riktlinjer för hur vi kan hjälpa branschen för bästa säkerhet, miljöhänsyn och ekonomi. Jag säger inte längre att vi säljer däck. Vi säljer mobilitetslösningar till åkare.

Han berättar hur man numera enbart säljer däck som är märkta för vinterbruk och tanken är att däcken monteras nya inför vintern och sedan rullar över hela vintern och därefter körs över sommaren.

Michelin Oblique-XmultiHD-D-315-80-225

– Vi använder ny teknik med 3D-printing när vi tillverkar våra formar för däcktillverkning och det ger oss helt nya möjligheter att konstruera däck som behåller sina egenskaper från nya ner till gränsen för vad som är lagligt vid sommarbruk, förklarar han. Tack vare den här tekniken kan vi ha ett mönster som blir bredare i takt med att däcket slits. Det handlar om att evakuera vatten och att ge fäste på olika underlag.

Däcken tillverkas för kompletterande mönsterskärning när de slitits ner för ännu längre livslängd och bättre ekonomi. Efter det kan de regummeras och Michelin rekommenderar sin egen teknik, Remix, som är en varmregummering.

– Vid regummeringen lägger vi på så mycket gummi mot stommen så att det går att mönsterskära även det regummerade däcket för längre livslängd. På så vis sparar vi miljön genom att det skapas mindre koldioxid och krävs mindre energi för tillverkning. Stommarna är tillverkade för att klara detta, men kollas naturligtvis vid regummeringen eftersom olika körning sliter olika mycket på däckstommen.

En annan viktig bi för att spara energi och därmed miljö är att använda däcken hela livstiden. Ett slitet däck rullar lättare än ett nytt och det betyder mindre bränsleförbrukning när det slitna vintermärkta däcket rullar över sommaren.

Michelin gjorde en test av rullmotstånd med slitna och nya däck.

För att visa på effekten och värdet av Michelins rekommendationer genomförde företaget ett rullmotståndstest på Malmby flygfält i september. Två identiska fordon utrustades med nya respektive nedslitna däck till 1,6 mm och därefter mönsterskurna med ett mönsterdjup på 4 mm. Lastbilarna startade sida vid sida och accelererade till 34 km/h. Vid samma punkt lade de i neutral växel för att rulla så långt som möjligt till stillastående position. Lastbilen med slitna däck rullade i snitt 37 procent längre än den med helt nya däck.

– Totalt har vi ett trettiotal olika mönster som erbjuds både vid nymontering och vid regummering, avslutar Anders.

Michelin Xmulti-T2-245-70R175-Oblique

 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*