annons
Hem » Artiklar » Volvo: Eldrivna tunga lastbilar klarar hälften av alla transporter
volvo eldrift

Volvo: Eldrivna tunga lastbilar klarar hälften av alla transporter

Med försäljningsstart av tre nya helelektriska tunga lastbilsmodeller menar Volvo att tiden är inne för en snabb elektrifiering av tunga vägtransporter. Detta baserar företaget på att redan Volvos egna utbud kan tillgodose många olika transportbehov. Enligt ett pressmeddelande anser Volvo att närmare hälften av alla lastbilstransporter inom EU skulle kunna elektrifieras i den nära framtiden.

Enligt Volvo finns det ett stort intresse för eldrivna lastbilar hos stora nationella och internationella transportköpare. Det är ett intresse som bottnar i deras egna klimatmål och konsumenternas krav på minskade koldioxidutsläpp och renare transporter.

– Fler och fler transportföretag inser att de måste starta sin elektrifieringsresa nu, både av hänsyn till miljön och av konkurrensmässiga skäl, för att tillgodose kundernas krav på hållbara transporter. Med vårt utbud är det nu fullt realistiskt för betydligt fler transportföretag att gå över till eldrift, säger Volvo Lastvagnars vd Roger Alm.

Eldrivna tunga lastbilar gör att eldrivna transporter kan vara tänkbara alternativ inte bara i stadsområden utan också för regionala transporter mellan städer menar Volvo. Med högre lastkapacitet, kraftfullare drivlinor och en räckvidd på upp till 300 km, skulle tunga ellastbilar kunna hantera omkring 45 procent av alla godstransporter i Europa i dag. Volvo baserar detta på Eurostats statistik ”Road-Freight Transport by distance” från 2018 där det framgår att transportsträckan för 45 procent av alla varor som skickades i Europa med vägtransport är kortare än 300 km.

– Potentialen för att inom en nära framtid elektrifiera lastbilstransporterna i Europa och andra delar av världen är enorm. För att bevisa det har vi satt upp det ambitiösa målet att eldrivna lastbilar ska stå för hälften av vår försäljning år 2030, säger Roger Alm.

Om man ser ännu längre fram kommer även tunga fjärrtransporter att kunna ske med eldrivna fordon anser volvo. För att klara de tuffa kraven på både hög lastkapacitet och betydligt längre räckvidd planerar företaget att använda vätgasbränsleceller för att generera elektricitet.

– Utvecklingen när det gäller denna teknik går snabbt, och vår ambition är att även elektrifiera fjärrtransportsegmentet med både batterier och bränsleceller. Vårt mål är att börja sälja bränslecellsfordon under den andra delen av det här årtiondet och vi är övertygade om att vi kommer att klara det, säger Roger Alm.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*