annons
Hem » Artiklar » Volvo först med automatisk allhjulsdrivning

Volvo först med automatisk allhjulsdrivning

Volvos Lastvagnar inför nu automatisk inkoppling av framhjulsdrivningen som standard i FMX-modellerna. Bilens dator känner av om ett bakhjul börjar slira och kopplar ögonblickligen in drivningen på framaxeln. Funktionen kallas Automatic Traction Control och kommer från Volvos tillverkning av dumprar där den har funnits en tid. Föraren slipper tänka på framkomligheten, bilen ser till att den alltid är optimal Ägaren sparar samtidigt bränsle och minskar slitaget på lastbilen, då den enbart rullar med drivning på alla hjulen när det verkligen behövs. Diffspärrarna sköts fortfarande manuellt.

Volvo Lastvagnar är första lastbilstillverkaren i världen att erbjuda automatisk inkoppling av framhjulsdrivningen hos anläggningslastbilar. Funktionen Automatic Traction Control aktiverar drivningen på framaxeln när ett bakhjul tappar greppet på halt eller mjukt underlag.

onas Odermalm, segmentsansvarig inom anläggning på Volvo Lastvagnar

Jonas Odermalm, segmentsansvarig inom anläggning på Volvo Lastvagnar

– Många förare kopplar in framhjulsdrivningen eller differentialspärren i god tid innan en svår passage för att inte riskera att köra fast. Volvos Automatic Traction Control aktiverar framhjulsdrivningen i farten och endast den korta stund som den verkligen behövs, säger Jonas Odermalm, segmentsansvarig inom anläggning på Volvo Lastvagnar.

Standard i FMX
Volvo Automatic Traction Control, som nu blir standard hos Volvos FMX med drivande
framaxel, används sedan tidigare av Volvo Construction Equipment i deras midjestyrda
dumprar.

Lösningen består av en mjukvara kopplad till hjulhastighetssensorerna som känner av och styr hjulens drivning. När ett bakhjul börjar slira förflyttas kraft automatiskt till framhjulen utan att lastbilen tappar kraft eller fart. En klokoppling aktiverar framhjulsdrivningen på endast en halv sekund. Kopplingen är lättare och har färre rörliga delar än en traditionell lösning med permanent framhjulsdrivning. Skulle föraren hamna på ett extra svårforcerat underlag, finns möjligheten att manuellt låsa övriga differentialer fram och bak.

Grus

Bättre manövrerbarhet och mindre bränsle
Drivning på framaxeln förhindrar stillestånd i svår terräng, samtidigt behövs funktionen ofta under en mycket liten del av körtiden. Med Automatic Traction Control kan framdäckens grepp användas till styrning ända fram till den kritiska situationen och föraren kan dra nytta av den bättre manöverförmågan så länge som möjligt.

Föraren undviker också den extra förbrukning av bränsle och slitage på drivlina och däck som en konstant inkoppling av allhjulsdrivningen innebär. Automatic Traction Control ser till att den optimala drivkombinationen alltid är aktiverad och tar bort beslutet från föraren.

– Automatic Traction Control är ytterligare ett exempel på hur innovativ teknik kan göra saker enklare och smartare än tidigare. Precis som Volvos I-Shift revolutionerat växellådorna är vi övertygade om att den här nyheten kommer
göra det samma för lastbilar med drivande framaxel, säger Ricard Fritz, Vice President, Volvo Trucks Brand.

Standard på Volvo FMX med drivande framaxel
Automatic Traction Control blir standard på Volvo FMX i versionerna 4*4, 6*6 samt 8*6.

2015-03-26_0057_A4SK.JPG

Kommentera

Din epostadress kommer inte att publiceras.Tvingande fält är markerade *

*